Про виробництво бензину: сировина й технологічні етапи

Дата публікації:

Основою для виробництва бензину виступає нафта, з якої досить складно отримати прозоре паливо. Сировину, перед тим як з неї зроблять якісний продукт для продажу, неодноразово очищують, ділять на фракції тощо. Азот, свинець, легкі вуглеводи й сірка – те, з чого складається бензин. Детально про технологічний процес та особливості виробництва розповімо у статті.

Про хімічний склад і якість

Кожна речовина має свою формулу, але не бензин. Її неможливо скласти з наступних причин:

  • основою служить сировина різної якості, що залежить від місця видобутку;
  • спосіб виробництва впливає на характеристики палива;
  • присадки змінюють хімічний склад.

Відповідно, у кожному окремому випадку отримують унікальний продукт. Неможливо вивести єдину хімічну формулу, процентне співвідношення компонентів у складі варіюється. Однак усе це не впливає на перебіг реакції горіння рідини у двигуні.

Якість готової продукції залежить від того, із чого зроблений бензин. Велике значення має місце видобутку сировини. Не можна порівнювати нафту з Азербайджану або Перської затоки з тією, якою задовольняються росіяни. Остання – однозначно гірше, у ній більше важких металів. Спеціалізованим компаніям із Росії доводиться використовувати далеко не бюджетні способи поліпшення якості, що враховується при ціноутворенні. Паливо з невеликою кількістю важких металів, зі свого боку, не вимагає значних вкладень. Його виробничий процес простіший і дешевший.

До речі, сьогодні принцип роботи нафтопереробних заводів кардинально відрізняється від того, який був на початку XX століття. Тоді паливо отримували за допомогою перегонки, так званої ректифікації. Нафту нагрівали, внаслідок чого виділялися різні фракції. Однією з них був бензин. Цю технологію виробництва не можна назвати досконалою, екологічною та економічною. Вкладували чимало коштів, а в навколишнє середовище стабільно надходили шкідливі речовини (свинець, парафіни тощо). З часом почали шукати інші методи виробництва. Так з'явилися риформінг і крекінг.

Очищення основи

Перед описом виробничого процесу згадаємо, що він відбувається на нафтопереробному заводі. Сировину поставляють туди різними способами:

  • залізницею;
  • через нафтопровід;
  • за допомогою автотранспорту.

Спосіб доставки сировини залежить від місця розташування заводу та координат джерела видобутку нафти.

Очищення – перший виробничий етап, який дозволяє видалити солі та інше. Непотрібні домішки прибирають таким чином: основу змішують із прісною водою, впливаючи на отриману рідину за допомогою електрообладнання. Так підіймається волога разом із солями та іншими непотрібними включеннями. Іноді замість очищення використовують один з наступних альтернативних методів: гравітаційний відстій, підігрів, обробка хімікатами.

Отримання нафтопродуктів

Нафта є основою не тільки для бензину. З неї також отримують масло, керосин та інші продукти. Процес поділу називають ректифікацією. Суть прямої перегонки – регулювання температури кипіння з метою випарювання сумішей з подальшим конденсуванням у місткостях. Ректифікацію не можна назвати простим, вигідним і оптимальним процесом. Є підстави, щоб так говорити. По-перше, з 1 л нафти виходить 150 мл палива, по-друге, октанове число – не вище 60 од., по-третє, виробнику доводиться використовувати значну кількість присадок, що відбивається на ціні.

Альтернативами недосконалої ректифікації виступають: термічний крекінг і каталітичний риформінг. Ці технології дозволяють розділити сировину на фракції шляхом високого температурного впливу з використанням каталізаторів. Їх переваги:

  • мінімальна кількість присадок;
  • хороший вихід: до 800 мл бензину з 1 літра нафти;
  • октанове число – від 70 до 90 і вище (гарні показники при каталітичному риформінгу).

Унаслідок описаних технологічних процесів отримують бензин, але він не підходить для продажу й використання.

Останні етапи

Бензин, як і інші продукти, повинен відповідати стандартам якості та екологічним нормам. Після розподілення нафтопродуктів у паливо додають присадки, які роблять його придатним для продажу, забезпечують детонаційну стійкість і збільшують кількість позитивних властивостей. По завершенню цього процесу продукцію маркують (АІ 92/95/98), отримують зимове та літнє дизельне паливо. Також видаляють сірку методом водневого очищення, щоб готовий продукт відповідав Euro-5. Згідно з цим стандартом, згаданої речовини має бути не більше 10 мг на 1 кг палива.

Перед продажем бензин неодноразово перевіряють, аналізуючи склад, властивості та інше. У разі повної відповідності загальноприйнятим нормам паливо йде на зберігання й реалізацію.

Рейтинг імпортерів дизеля за лютий 2020 року
Попередня
Рейтинг імпортерів дизеля за лютий 2020 року